Skip to main content

Vanliga frågor

Svaren på de vanligaste frågorna

Vid skada


Hur anmäler jag en skada?

Gör skadeanmälan skriftligt via mejl eller blankett. Då får skadehandläggaren uppgifterna samlade och det underlättar utredningsarbetet. Blanketten hjälper också till att komma ihåg det uppgifter som behövs.

Vid akut vatten- eller brandskada ring direkt till Folksam och kom överens med skadehandläggaren om eventuell besiktning av skadorna.

Försäkringsbolaget gör utredningar och beslutar om försäkringen kan ersätta eller ej. Varje händelse och situation är unik och måste bedömas utifrån vad som har hänt. Ofta behöver utredningar göras och bedömning om skadeståndsskyldighet föreligger eller ej.

Kontaktinformation hittar ni under rubriken Vid skada.


Sakskada


Sakskada på brukarens egendom i hemmet

Exempel: En assistent har spolat ner en kunds löständer i toaletten.

Kunden/brukaren kan anmäla skadan på sin hemförsäkring om en sådan finns. Försäkringstagarens ansvarsförsäkring kan användas om assistenten anses vara skadeståndsskyldig. Assistenten eller Försäkringstagaren ska inte göra några uttalande om skadeersättning. Försäkringsbolaget utreder om skadeståndsskyldighet föreligger och förhandlar med den som kräver skadestånd.

Klient orsakar sakskada för "tredje man"

Exempel: En klient på praktikplats har orsakat en skada på egendom.

Ansvarsförsäkringen omfattar även det principalansvar (arbetsgivarens ansvar) Försäkringstagaren kan ha, då en klient arbetstränar eller utför praktiktid hos annan. Försäkringen omfattar skadeståndsskyldighet enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler. Assistenten eller Försäkringstagaren ska inte göra några uttalande om skadeersättning.

Försäkringsbolaget utreder om skadeståndsskyldighet föreligger och förhandlar med den som kräver skadestånd

Brukare orsakar sakskada för "tredje man"

Exempel: En brukare som orsakar sakskada för någon.

Skadan ska anmälas på brukarens egen hemförsäkring.

Skadegörelse utan samband med inbrott

Exempel: En klient slår sönder eller förstör egendom på vårdhemmet.

Försäkringsbolaget utreder det enskilda fallet.

Gruppbostad eller lägenheter Försäkringstagaren hyr för klienter

Exempel: Lägenheten ska totalrenoveras för att boende har urinerat på flera platser i lägenheten.

Frågan utreds men förmodligen finns ingen försäkring som gäller för detta.

Assistenters egendom eller annan person

Exempel: En assistent får sina glasögon skadade med uppsåt av en brukare

I första hand ska skadan anmälas på assistentens egen hemförsäkring. En företagsförsäkring har alltid högre självrisk, och självrisken på företagsförsäkringen överstiger oftast skadekostnaden. Beträffande självrisken på hemförsäkringen är detta en policyfråga för Försäkringstagaren.

Exempel: En assistent får sina glasögon förstörda i samband med överfall.

Om skadan på glasögon har skett i samband med överfall kan skadan anmälas på Försäkringstagarens företagsförsäkring, överfallsförsäkringen gäller utan självrisk.


Personskada


Personskada på brukare hemma

Exempel: Brukare har exempelvis brutit lårbenet i samband med förflyttning, utförd av personlig assistent

I första hand ska brukaren göra en skadeanmälan till bolaget där hon/han har en olycksfallsförsäkring. Finns det fler olycksfallsförsäkringar kan anmälan göras till samtliga försäkringar. Ev invaliditetsersättning betalas ut från de försäkringar som finns tecknade. Faktiska kostnader betalas bara ut från en försäkring.

Saknas olycksfallsförsäkring kan brukaren ställa ett skriftligt skadeståndsanspråk/ krav till Försäkringstagaren. Försäkringstagarens ansvarsförsäkring kan användas om assistenten anses vara skadeståndsskyldig. Ärendet utreds av försäkringsbolaget.

Försäkringstagaren gör i sin tur en skadeanmälan till Folksam. Skadan regleras då på patientansvar eller behandlingsskadeansvar. Assistenten eller Försäkringstagaren ska inte göra några uttalande om skadeersättning.

Försäkringsbolaget utreder om skadeståndsskyldighet föreligger och förhandlar med den som kräver skadestånd

Personskada på assistent

Exempel: En kund har slagit ut en tand på en assistent

Detta kan ses som en arbetsskada och ska då anmälas till AFA. Behöver den anställda/-e åka till sjukhus och plåstras om på grund av skada i jobbet då ersätts andra kostnader som ex glasögon och kläder.

Det finns också en överfallsskada och en krisförsäkring i Folksam/Säkra. Krisförsäkring gäller för samtal hos leg terapeut efter en traumatisk händelse eller olaga hot.


Familjehemsplacering


Familjehemsplacerade ungdomar

Exempel: Stöld hos familjen

Det ingår inte i försäkringen. Familjehemsplacerade ungdomar betraktas som familjens eget barn. Om barn stjäl hemma gäller ingen hemförsäkring.

Exempel: Ungdomars egendom i familjehemmet

Ungdomars egendom är försäkrade vid brand, inbrott, vattenskador och allrisk.

Exempel: En placerad ungdom som tar familjens bil utan lov.

Bilens vagnskadeförsäkring gäller inte om föraren saknar körkort. Trafikförsäkringen gäller om det skulle bli personskador.

  • För person som är under 18 år och är familjehamsplacerad enligt SOL, där gäller ansvarsförsäkring.
  • För person som är över 18 år då ska personen anses vara vårdslös och kunna dömas för brott, då gäller ansvarsförsäkringen.
  • För person som lånar familjens bil och är över 18 år och har körkort gäller ansvarsförsäkringen om personen döms för vårdslöshet.

Inbrottsskador


Hur ska vi gå till väga vid ett inbrott?
Skadan ska först anmälas till polisen. Skriftlig anmälan ska göras till försäkringsbolaget, kontakta Säkra eller försäkringsbolaget för blankett. Kontaktinformation hittar ni under rubriken Vid skada.

Vattenskada


Vad gäller vid Sabotage mot fastighetsägaren?
Försäkringen gäller för skada genom oförutsedd utströmning t ex vatten från installation, akvarium eller vattensäng. Försäkringen gäller inte vid skador som orsakas genom uppsåt.

Tjänsteresa


Behöver assistenterna komplettera med någon reseförsäkring?

Nej, det behövs inte.

Exempel: Assistenter åker med en brukare på resa utomlands.

Tjänstereseförsäkringen gäller:

  • för anställd, ej brukaren
  • för personal och medföljande patienter/boende på tjänsteresa.

Exempel: Assistenter åker med brukare till USA eller Kanada

Tjänstereseförsäkringen gäller:

  • för anställd, ej brukaren
  • för personal och medföljande patienter/boende på tjänsteresa.

Det allmänna ansvaret gäller inte. Vid resa till USA eller Kanada ska ansvarsförsäkringen utökas.

Hur beställer jag resekort vid tjänsteresa?

Resekort att ha med vid resa kan beställas av Säkra.

På kortet finns telefonnummer och mailadress till SOS International dit ni ska vända er vid sjukvårdsrådgivning.


Försäkringar för anställd


Vilka personförsäkringar finns det för de som är anställda hos Försäkringstagaren?

Varje anställd hos Försäkringstagaren omfattas av kollektivavtal. I kollektivavtalet finns angivet vilka försäkringar anställda har. Kontakta Vårdföretagarna för mer information.

TGL (Tjänstegruppliv)

TFA (trygghetsförsäkring vid arbetsskada, gäller under arbetstid och till och från arbetet), pension och sjukförsäkring.


Övrigt


Egen bil i tjänsten

Exempel: Skada på privat bil i tjänsten.

I första hand ska skadan anmälas på den egna bilförsäkringen. Självrisken kan anmälas på Försäkringstagarens tjänstereseförsäkring.

Exempel: Assisten lånar ut sin bil till kollega och det inträffar en skada t.ex. maskinskada som inte omfattas av försäkringen.

Försäkringstagarens försäkring gäller inte. Ägaren står själv för risken/skador av sin bil.

Exempel: Om brukare skadas vid trafikolycka då han/hon åker med assistenten i dennes privata bil.

Trafikförsäkring på bilen gäller för alla medresenärer. Försäkringstagaren har också tecknat en olycksfallsförsäkring för sina brukare.